You are on page 1of 29

Teori Pembelajaran

Dr Bushro Binti Ali


Teori Pembelajaran

• Merujuk kepada prinsip-prinsip dan


hukem-hukum pembelajaran yang
dihasilkan daripada kajian-kajian ahli-ahli
psikologi pembelajaran.
• Pendidik dapat memahami tentang cara
pelajarnya belajar.
• Pendidik dapat menghubung kait prinsip
dan hukum pembelajaran dengan
kaedah dan teknik yang akan digunakan.
Teori Pembelajaran

4 Mazhab Utama

Behavioris Kognitif Sosial Humanis

Pavlov Gagne Bandura. Rogers


Thorndike Bruner
Skinner Ausubel
Teori Pembelajaran Sosial

• Tiga unsur utama

Individu (Motivasi intrinsik)


 Persekitaran (Rangsangan luaran)
Tingkah Laku (Tindak balas)

IxPxT
Teori Pembelajaran Sosial

• Teori Pemodelan : Bandura


Tingkah laku kanak-kanak adalah dipelajari
melalui peniruan atau pemodelan.
Orang diperhatikan sebagai model.
Proses pembelajaran melalui pemerhatian
tingkah laku model sebagai permodelan
(modelling).
Teori Pembelajaran Sosial

• Teori Pemodelan : Bandura


– 4 unsur utama
Perhatian (attentian)
Mengingat (retention)
Reproduksi (reproduction)
Peneguhan/Motivasi (reinforcement/motivation)
Proses Pembelajaran Pemerhatian/Pemodelan

Proses
Proses 11 Proses
Proses 22 Proses
Proses 33

Perhatian Mengingat Reproduksi


Proses Pembelajaran Pemerhatian/Pemodelan

Proses
Proses 44

Peneguhan/Motivasi
Proses Pembelajaran Pemerhatian/Pemodelan

Proses
Proses 11 Proses
Proses 22 Proses
Proses 33

Perhatian Mengingat Reproduksi

• Pemerhati harus berupaya mengekalkan


• Pembelajaran hanya• Pemerhati
berlaku jika
harus berupaya
tingkah laku yang diperhatikan dalam ingatan.
ada tumpuan perhatian
mengekalkan tingkah laku yang bahasa dan imaginasi.
• Dengan menggunakan
• Faktor : diperhatikan dalam ingatan.
• Pemerhati harus berupaya melakukan semula
• Ciri model – umur,• jantina,
Dengan status
menggunakan
tingkah lakubahasa
yang ditirunya.
dan hubungan dgn dan pemerhati.
imaginasi.
• Kecekapan ini bergantung kepada keupayaan
• Kegunaan dan faedah
fizikal dan kemahiran tiruan motor pemerhati
• Kemahiran pemerhatian
serta kemahiran mengingat dengan tepat.
Proses Pembelajaran Pemerhatian/Pemodelan

Proses
Proses 44

Peneguhan/Motivasi

• Peniruan berlaku sekiranya


mendatangkan kepuasan,
peneguhan positif /ganjaran.
• Tidak melakukan sekiranya didenda
atau ditegur.
Jenis-Jenis Peniruan

1. Langsung 2. Tak Langsung 3. Gabungan 4. Sekat Laluan 5.4.Tak


TakSekat
Sekat
Laluan
Laluan

• Melalui • menggabung • Tingkah laku


• Meniru tingkah tingkah laku • Tingkah laku
imaginasi atau yang ditiru yang ditiru boleh
laku yang pemerhatian yang berlainan. hanya sesuai
ditunjukkan oleh • Peniruan ditonjolkan
secara tidak untuk situasi dalam apa-apa
model melalui langsung. langsung dan tertentu sahaja.
proses perhatian. tidak langsung. situasi.
• Cth: meniru • Tiru fesyen • Cth: pelajar
• Cth: meniru gaya • Cth : pelajar
watak yang pakaian di tv, meniru gaya
penyanyi yang dibaca dalam meniru gaya tapi tak boleh
disanjungi. gurunya melukis berbudi bahasa
buku., pakai di gurunya.
memerhati dan cara sekolah.
seorang guru mewarna drp
mengajar buku yang
rakannya. dibacanya.
Teori Pembelajaran Sosial

• Jenis model dalam


Tingkah laku kanak-kanak adalah dipelajari
melalui peniruan atau pemodelan.
Orang diperhatikan sebagai model.
Proses pembelajaran melalui pemerhatian
tingkah laku model sebagai permodelan
(modelling).
Jenis-Jenis Model dalam
Peniruan/Pemodelan
Jenis Model Penerangan
Model yang lebih tua Peniruan berlaku kerana kuasa kebebasan, kekayaan,
kehormatan dan sebagainya yg dienikmati oleh model
tersebut.

Model yang berstatus Faktor kuasa dan kekayaan daripada model yang berstatus
tinggi tinggi mendorong org dlm kelas sosial rendah meniru
tingkah laku tersebut.

Model yang Org kurang pintar menanjung dan memuja orang yang
mempunyai pintar.
kecerdasan tinggi

Model yg terkenal Ramai org kurang mahir berkecenderungan meniru model


dalam sesuatu bidang yang pakar dalam sesuatu bidang spt pendidikan, doktor,
kepakaran profesor dll.
Prinsip Pelaksanaan Teori Pembelajaran Sosial
I. Menentu dan menggunakan model yang sesuai dgn
perbezaan individu dalam pembelajaran sosial.
II. . Memastikan proses pemerhatian dilakukan mengikut
prosedur
III. Memupuk keupayaan mengawal dan memanipulasi diri
dengan menggunakan pemirian refeksi diri dan maklum balas
drp model (jurulatih)
iv. Memupuk kecekapan meniru dan reproduksi dengan latihan
secara sistematik drp mudah kpd kompleks dan demontrasi
berulang-ulang.
v. Memupuk konsep kendiri positif supaya pelajar memperoleh
keyakinan terhadap tingkahlaku yang ditirunya. – dengan
memberi peneguhan positif.
Ciri-ciri Teori Pemodelan Bandura

i. Unsur pembelajaran utama ialah pemerhatian dan


peniruan.
ii. Tingkah laku model boleh dipelajari melalui bahasa,
misalan dan teladan.
iii. Pelajar meniru sesuatu kemahiran daripada
kecekapan demontrasi guru sebagai model.
iv. Pelajar memperoleh kemahiran jika memperoleh
kepuasan dan peneguhan yang berpatutan.
v. Proses pembelajaran meliputi pemerhatian,
peringatan, peniruan dgn tingkah laku atau gerak
balas yg sesuai, diakhiri dengan peneguhan positif.
Implikasi Teori Pemodelan Bandura
• Penyampaian guru hendaklah cekap dan menarik
agar dapat menjadi role model kpd pelajar.
• Demontrasi guru hendaklah jelas serta menarik agar
pelajar dpt meniru dengan cepat.
• Hasilan guru dpt kraftangan, lukisan atau ABM
hendaklah bermutu tinggi.
• Guru boleh menggunakan rakan sebaya yang
cemerlang sbg model.
• Guru boleh mengajar nilai murni dan watak bersejarah
dengan teknik main peranan dan simulasi.
Mazhab Humanis
• Fitrah manusia – mulia dan baik
• Individu akan tumbuh secara semula jadi jika
persekitarannya sesuai.
• Oleh itu – guru perlu mengikut keperluan
pelajar, membantu mereka mempelajari ilmu
pengetahuan yang bermakna.
• Sekolah harus mengutamakan pendidikan
afektif berasaskan ilmu pengetahuan.
• Pembelajaran manusia bergantung kpd emosi
dan perasaannya.
Mazhab Humanis
• Setiap individu adalah berbeza, dan mempunyai cara
belajar yang berbeza.
• Strategi p&p hendaklah mengikut kehendak dan
perkembangan emosi pelajar.
• Ahli mazhab : Carl Rogers dan Maslow.
• Setiap individu mempunyai potensi dan keinginan
untuk mencapai kecermelangan kendiri.
• Guru hendaklah menjaga kendiri pelajar dan memberi
bimbingan supaya potensi mereka dpt dikembangkan.
Ciri-ciri Khusus Mazhab Humanis
• Pengalaman dan psikologi manusia berlainan dgn
haiwan.
• Kajian tema akur dengan kehirupan manusia yg
bermakna.
• Kajian tingkah laku manusia merangkumi proses
dalaman yang subjektif serta tingkah laku luaran.
• Kajian berdasarkan teori psikologi dan psikologi
gunaan,
• Pertimbangan asas- perbezaan individu.
• Sumbangan mazhab – kehidupan manusia yg
bermakna dan sejahtera.
Ciri-ciri Teori Pembelajaran Rogers
• Pengalaman individu adalah fenomena-logikal yg
dialami oleh individu sendiri.
• Setiap individu mempunyai kecenderungan dan hasrat
sendiri untuk mencapai kesempurnaan kendiri.
• Setiap individu membentuk konsep kendiri yg unik
melalui sistem nilai dan kepercayaan yg berbeza dgn
org lain.
• Tingkah laku yg ditunjukkan adalah selaras dengan
konsep kendiri dan keupayaannya.
• Kefahaman tingkah laku individu hanya diperoleh
melalui proses komunikasi,
Prinsip Pendekatan Pendidikan Rogers
• Mengutamakan pendidikan berpusat pelajar.
• Mengutamakan prinsip pembelajaran berasaskan kebebasan
(freedom to learn):
– Pemb merupakan sesuatu jenis naluri ingin tahu (curiosity)
– Pemb berlaku jika bahan pemb bermakna serta sama dgn obj pemb
pelajar.
– Keberkesanan pemb dicapai dlm situasi pendidikan yang kurang
terancam.
– Keberkesanan pem dicapai apabila pelajar mengambil initiatif sendiri
dan melibatkan diri sepenuh dlm aktiviti p&p.
– Membimbing pelajar supaya menilai hasil pemb dirinya demi
mempertingkatkan pemikiran reflektif dan kemahiran kreatifnya
– Aktiviti p&p hendaklah dkaitkan dgn hidup nyata demi memupuk
kemahiran hidup pelajar.
– Pembelajaran paling berkesan = belajar bagaimana belajar (learning to
learn).
Hiraki Keperluan Maslow
Aktualisasi
Kendiri

Estetik Keperluan Penyuburan

10% Kognitif

Penghargaan Keperluan
40%
Kendiri Sekunder

50% Kasih Sayang

70% Keselamatan

80% Keperluan
Fisiologi Asas/Primer
Teori Keperluan Maslow

• Pembelajaran berkesan bergantung


kepada motif pelajaran sendiri.
• Motivasi intrinsik merupakan penggerak
asas bagi manusia mencapai kejayaan.
• Keperluan = kehendak manusia untuk
mensempurnakan keadaan kekurangan,
gangguan dan ketidak seimbangan
dalam diri
Konsep Asas Teori Keperluan Maslow

• Keperluan manusia :
– Keperluan fisiologi – asas (makanan,
minuman, oksigen, kepuasan deria, tidur,
rehat )
– Keperluan psikologi – keperluan sekunder
(lahir dari perhubungan dan interaksi antara
orang dan persekitaran – keselamatan,
kasih sayang, sempurna kendiri dll.)
Teori Keperluan Maslow
• Motivasi Intrinsik – kuasa dalaman yg berada
dalam perkembangan fisiologikal dan
psikologikal manusia.
• Kuasa dalaman ini mendorong manusia
mengejar kecermelangan.
• Perkaitan antara motivasi dengan hiraki
keperluan – apabila individu mendapat
kepuasan dlm sesuatu hiraki, keperluan
kepada hiraki yg lebih tinggi berlaku secara
semula jadi.
Teori Keperluan Maslow
• Ciri individu yang mencapai ke peringkat
tinggi:
– Boleh memahami hakikat sebenar.
– Mempunyai pemikiran tersendiri.
– Boleh menerima diri, orang lain dan alam semula
jadi.
– Boleh mengikut aliran masa tetapi tidak kehilangan
identiti sendiri.
– Mempunyai falsafah hidup dan moral sendiri.
– Mempunyai minat meluas terhadap pelbagai
aktiviti sosial
Teori Keperluan Maslow
• Ciri individu yang mencapai ke peringkat
tinggi:
– Mempunyai kawan karib dan suka menolong orang
– Mengamalkan demokrasi dan mempunyai sifat
berjenaka.
– Boleh menanggung konflik di antara perasaan
kegembiraan dengan kepahitan.
Implikasi konsep keperluan dalam amalan Bilik Darjah

• Pastikan keperluan asas pelajar telah dipenuhi.


• Jadikan bilik darjah kondusif.
• Bersifat penyayang utk memenuhi keperluan kasih
sayang.
• Memupuk nilai penghargaan kendiri serta memberi
peneguhan yg sesuai.
• Merancang aktiviti p&p mengikut kebolehan pelajar.
• Memupuk nilai motivasi diri melalui bimbingan
supaya pelajar memahami dan menerima diri serta
terlibat aktif dalam aktiviti sosial.
Implikasi Teori Pembelajaran Mazhab Humanis

• Mementingkan perkembangan potensi individu:


– Strategi dan kaedah yg sesuai: berpusatkan murid, kaedah
individu, inkuiri penemuan, kerja praktik serta pengayaan
dan pemulihan.
– Guru sbg fasilitator/pembimbing.

You might also like