Teori Pembelajaran
Teori Pembelajaran
4 Mazhab Utama
IxPxT
Teori Pembelajaran Sosial
Proses
Proses 11 Proses
Proses 22 Proses
Proses 33
Proses
Proses 44
Peneguhan/Motivasi
Proses Pembelajaran Pemerhatian/Pemodelan
Proses
Proses 11 Proses
Proses 22 Proses
Proses 33
Proses
Proses 44
Peneguhan/Motivasi
Model yang berstatus Faktor kuasa dan kekayaan daripada model yang berstatus
tinggi tinggi mendorong org dlm kelas sosial rendah meniru
tingkah laku tersebut.
Model yang Org kurang pintar menanjung dan memuja orang yang
mempunyai pintar.
kecerdasan tinggi
10% Kognitif
Penghargaan Keperluan
40%
Kendiri Sekunder
70% Keselamatan
80% Keperluan
Fisiologi Asas/Primer
Teori Keperluan Maslow
• Keperluan manusia :
– Keperluan fisiologi – asas (makanan,
minuman, oksigen, kepuasan deria, tidur,
rehat )
– Keperluan psikologi – keperluan sekunder
(lahir dari perhubungan dan interaksi antara
orang dan persekitaran – keselamatan,
kasih sayang, sempurna kendiri dll.)
Teori Keperluan Maslow
• Motivasi Intrinsik – kuasa dalaman yg berada
dalam perkembangan fisiologikal dan
psikologikal manusia.
• Kuasa dalaman ini mendorong manusia
mengejar kecermelangan.
• Perkaitan antara motivasi dengan hiraki
keperluan – apabila individu mendapat
kepuasan dlm sesuatu hiraki, keperluan
kepada hiraki yg lebih tinggi berlaku secara
semula jadi.
Teori Keperluan Maslow
• Ciri individu yang mencapai ke peringkat
tinggi:
– Boleh memahami hakikat sebenar.
– Mempunyai pemikiran tersendiri.
– Boleh menerima diri, orang lain dan alam semula
jadi.
– Boleh mengikut aliran masa tetapi tidak kehilangan
identiti sendiri.
– Mempunyai falsafah hidup dan moral sendiri.
– Mempunyai minat meluas terhadap pelbagai
aktiviti sosial
Teori Keperluan Maslow
• Ciri individu yang mencapai ke peringkat
tinggi:
– Mempunyai kawan karib dan suka menolong orang
– Mengamalkan demokrasi dan mempunyai sifat
berjenaka.
– Boleh menanggung konflik di antara perasaan
kegembiraan dengan kepahitan.
Implikasi konsep keperluan dalam amalan Bilik Darjah